Saturday, February 14, 2009

Jalan2 cari pasal di hari raya

Sempena raya cina bebaru ini, aku sempat la jln2 sekitar kb..bkn jauh mana pun tp disebabkan dah terlalu lama aku xjln2 coz bz yg teramat2 dgn keje, so aku betul2 cam kanak2 ribena terlepas kandang. Aku kuar rumah kol10pg kol 11 mlm baru blk..pergh...penat gile kaki ni lenguh xterkata smpai rasa cam nk cabut je kaki ni.

Pg2 tu sbnrnye aku dgn kaksu ofismate aku tolong gi bungkus hadiah lucky draw utk dinner company.lps bungkus tu gi usha2 tudung ala2 ibu arini kat sbelah ofis.Byk jgk la yg berkenan biasalah pompuan.lps beli 2 helai tudung aku pun merayap dgn kaksu gi cari baju dinner.masa tu dlm kol2.30 kot.gi la cari kat beberapa buah kedai di sekitar kb..masa dok pilih2 baju dinner tu xpasal2 aku gi beli aku jenjalan lak..pastu jln lagi kat kedai sebelah barulah aku jumpa baju yg berkenan di hati.akhirnya aku beli jubah.terbang duit aku rm90...aku punya warna biru muda.kaksu lak warna merah cam jubah gong xi fa cai.lps beli jubah aku gi beli manik biasalah nk gi dinner kenala liplap2 sket bj tu..pastu terserempak dgn member masa bljr kat utm..borak2 jap pastu gi tesco dgn kaksu.

Kat tesco punya lah ramai manusia rupanya ayam murah..2.90 sekilo...xpasal2 aku gi beratur panjang2 sbb nk beli ayam.aku pun roger suruh mak ayah aku gi tesco secepat mgkin sblm ayam hbs..bila mak ayah aku smpai diorg pun sma2 beratur.so hari tu family aku dpt 6ekor ayam..sbb limit utk 2ekor je setiap customer..

Lps habis duit kat tesco rasa lapar lak gi mkn kat foodcourt kb mall.sblm mkn sempat gak main2 dgn kucing kat kedai kucing.comel gile aku dukung2 je smbil mak aku beli mknan kucing.aku tanya harga rm1500, fullamak,,,mahal tol..ayam baru je 2.90 ni kucing 1500.gi mkn punyalah aku sakit hati tukang masak tu masak lembab nk mmpus 1jam aku tggu.dah la mahal,lembab xsedap lak tu. bengang punya pasal terus nk blk...

Masa jalan nk turun dr kb mall tu dgr lak bunyi bising dung2 ceng2 rupanya ada persembahan tarian singa...kitorg yg mmg jakun ni pun tercongok la kat situ nk tgk..tp xnmpk sbb tggi masa tu kat tingkat 3..nmpk x singa tu kecik cetoet je...



















Tetiba ada org bg ang pow kat bawah tu,,,cepat2 ayah aku ajak turun..aku lak mmg terer bab menyelit ni so dpt berdiri kat depan sekali..pastu bersembahan pun bermula,tp aku xdpt ang pow sbb angpow cuma utk budak2 je..padahal aku kan xkawin lg..sepattnya boleh kan...? So di bawah ni beberapa gmbr yg aku snap masa kat situ...







































































Xcukup gmbar video pun ada..tp kualiti kurang sket sbb guna camera henfon. Yg ni video tarian naga..apa yg aku perhati konsep tarian ini si naga kena kejar bola..budak2 je yg terlibat dlm persembahan ni...ok gak la kecik2 dah ta psal kebudayaan masyarakat cina...drpada aku 1 tarian pun aku xpandai!


Yg ni aku suka..tarian singa kena lompat2 atas tiang besi..perhati betul2 singa di sebelah kiri nk terjatuh...tp sempat cover.aku yg cuak time tu.



Yg ni pun tarian singa jgk...cuma ending tu nakal sket..si singa tu main geletek2 bontot!..ish2..



Keesokan harinya aku gi Pengkalan Kubur dgn seorg kawan..Pengkalan Kubur tu bg org yg xtau ialah zon bebas cukai yg bersempadan dgn Thailand.Terletak di tebing Sungai Golok dr situ leh nmpak Tak Bai yg selalu masuk berita kes tembak2 org tu. Aku beli 2helai baju tido dan sehelai blaus..Kwn aku tu pulak beli tilam lipat. Lps gi pengkalan kubur gi tgk Sleeping Buddha kat Kg.Jambu atau dulu namanya Kg.Beruk..xtau pasal apa tetiba tukar nama lak kmpg ni.. Inilah rupanya Sleeping Buddha tu..mmg besar dan terbesar di Asia tenggara..masa ni ramai gile org pastu ada mkn2.maybe sembhyang raya cina kot...entah..memandai je aku ni..


















Lps tgk Sleeping Buddha gi jln2 jap kat pantai sri tujuh pastu blk ke KB pekena mi bandung..Begitulah aku hbskan masa 2hr utk berfoya2..release la jgk kepala otak aku yg serabut ni.. Adios!!

0 comments:

Post a Comment