Wednesday, May 20, 2009

Keunikan Rakyat Malaysia

Masa dlm teksi on the way nk pi keje dlm mggu ni jgk la..aku sempat la mencurik dengar perbualan di antara drebar teksi dgn seorg penumpang lain berbangsa cina..auntie tu umur dlm 40-an gitu la.dr perbualan tu dia merupakan seorang tukang masak. Perbualan tersebut menggunakan loghat kelantan yg sgt pekat tp aku dah alih bahasa..huhu...ni antara perbualan yg aku ingat:

Drebar: Mcmana skrg ni byk ke orang tempah lauk?

Auntie: xbyk sgt dah..ada 1 lg org tempah utk kenduri cuti sekolah ni..lps ni rasanya xnak dah
ambik tempahan..penat..xlarat dah dgn umur skrg..

Drebar: Xde pekerja ke? Ke semua keje mmg buat sorg?

Auntie: Mmg buat sorg je.

Drebar: Oo...mmg penat la klau wat mkn 2-3ratus org masak sorg2..

Auntie: Tulah..ingat lama dah nk berhenti tp org tu lah mintak tolong sgt..sbb dah biasa wat
lauk utk kenduri..jd diorg xnak org lain masak..nk sy jgk yg masak..gulai la..pulut kuning
la...diorg mkn rasa sdp kita masak..tu yg tempah dgn sy je...


Perbualan mereka hanya sempat aku skodeng setakat itu sahaja sbb aku dah smpai tempat keje..lebih kurang dlm 5 minit je..

Barulah aku tahu rupanya auntie tu masak utk kenduri kawin org melayu...dan lauk yg dia masak of course la lauk2 tradisional org melayu..siap leh wat pulut kuning lg... apa yg aku kagum pasal auntie tu ialah..dia seorg yg berjiwa malaysia..dia pakai cheongsam..tp keje dia masak lauk kenduri kawin org melayu...ni lah keunikan rakyat malaysia yg jarang kita nk jumpa kat negara2 lain...

0 comments:

Post a Comment